Gitzo Umumkan Tripod Edisi Terbatas Untuk Rayakan Hari Jadinya yang Ke-100

Tidak hanya Nikon yang menghadirkan kamera dan aksesoris edisi terbatas untuk merayakan hari jadinya yang ke 100. Produsen tripod asal Perancis, Gitzo, juga mengambil langkah yang sama dengan mengumumkan 2 tripod ekslusif yang tersedia dalam jumlah terbatas.

Kedua tripod ini hadir untuk merayakan hari jadi Gitzo yang ke 100 sejak didirikan oleh Arsène Gitzhoven. 2 tripod edisi terbatas ini diantaranya Gitzo 100th Year Anniversary Edition dan Gitzo Arsène Gitzhoven Edition.

svg%3E

Perbedaan keduanya hanya terlihat di rancangan dan banderol harganya. Gitzo 100th Year Anniversary Edition hadir dengan mengadopsi desain tripod Traveler Series dari Gitzo. Bedanya, di seri ekslusif ini Gitzo memberikan sentuhan pembaruan di sektor kakinya yang berbahan magnesium, sudut penyesuaian kaki dan sistem penguncian lehar.

svg%3E

Gitzo 100th Year Anniversary Edition hanya akan tersedia sebanyak 1917 unit saja, sama seperti tahun kelahiran Gitzo. Untuk harga jualnya dipatok US$1500.

svg%3E

svg%3E

Beralih ke Gitzo Arsène Gitzhoven Edition, tripod ini tampil lebih istimewa dan premium. Dengan harga jual yang menyentuh angka US$3000. Gitzo Arsène Gitzhoven Edition merupakan tripod kelas traveler pertama Gitzo di pasaran yang hadir dengan material serat karbon.
svg%3E

Ini menjadikannya sangat ringan dan kokoh. Sentuhan premium juga semakin terlihat dengan tambahan lapisan cat berwarna hitam matte dari atas hingga sektor kaki-kakinya. Selain itu setiap unit juga telah ditambahakn nomor seri yang menandakan jumlah produksinya.

svg%3E

Tidak seperti Gitzo 100th Year Anniversary Edition yang tersedia sebanyak 1917 unit, Arsène Gitzhoven Edition ini hanya dibuat 100 unit saja.